Tuesday, December 8

"cerita kita"


bulan lepas aku telah menghadiri satu bengkel,

pastinya anjuran MFD,

pada aku bengkel ni adalah

semata-mata nak abiskan duit jer...

hehehe,

takpelah,

at least dapat jugak jumpe budak-budak nih...

so adalah beberapa perkara yang dibincangkan,

tapi tak de kata putus...

biasalah...

kemudian adalah satu sesi yang berlangsung,

nama sesi ni adalah,

'sesi bersama HR'

aku tunggu sesi ni je dari mula,

banyak benda aku nak tanya,

kemudian soal dikemukakan,

dan

jawapan pun diberi,

tapi,

jawapan yang diberi

langsung tak bertepatan dengan soalan,

antara solan yang aku tanya,

" kitorang ni takde EPF @ socso ker,"

aku tujukan pada puan HR,

tapi orang lain pulak jawab,

aku pelik dah,

seraya berkata dalam hati,

"dia ni HR ke"

ermm,

tak pe lah,

ah

lupa nak inform,

orang yang akan menjawab nih orang panggil dia datuk

ntah tak tau la,

Dato' @ datuk,

Kemudian,

datuk ni pun menjawab,

dengan penuh yakin dia berisyarat,

"ok, akan datang bila MQA siap sudah,

nanti kita uruslah,

nanti JPA tolong urus,

kalau semua masuk JPA senang,

semua ada”

dengan bangganyer datu ini menjawab

aku membalas,

“itu akan datang, sekarang macam mana?

Kalau tak de susah ler,

Contoh kalau keluar pegi wat task,

Accident,

Mati pulak tu,

Mati katak jela ni”

Maka si datuk ni pun tersenyap,

Arakian PA datuk ni pun tolong menjawab,

“alah nanti kalau potong EPF n Socso,

Kata gaji tak cukup pulak”

Datuk pun menambah lagi,

“takpe, borang kontrak ada dua,

satu ada EPF n satu lagi takde,

pilih jela”

“so sekarang yang sign kontrak

tapi EPF n Socso tak de

ada perlindungan insuran tak?”

aku bertanya lagi.

Senyap...........

Seusai bengkel,

Aku bertanya pada puan HR,

“kak, ada ke borang yang ada potong EPF?”

Puan HR ni pun menjawab dengan jujurnyer,

“takde pun”

...

Dan satu lagi tambahan,

Untuk pengetahuan korang,

Sebenarnyer,

Elaun RM 600 yang MFD bagi tu

Sebenarnyer adalah

Dari

JKMM,

Dan itu adalah geran tahunan

Yang JKMM bagi pada MFD

Untuk bayar elauan JBI...

3 comments:

mr.cape said...

saudara khalid,cube cakap sape yang masuk JPA tu senang? mari sini aku nak jumpe dia. tak tau aku ni ngan naim buat perjawatan untuk 1 malaysia di JPA. pening giler memikirkan..
*tolong plaster mulut saper yang berkata begitu.

panglima sufi said...

aku akan settelkan bende ni..
nnt aku jumpa bos aku kat khidmat pengurusan..
aku ngn is duk JPA pun jadi kuli kat sini smata2 nak tahu pasal diploma kita.
then..aku nak buat kebel untuk kita senang..
pada msa nie aku pun kebel JUSA B
aku dah try adjust dah ni bg MFD jawap surat dari JPA.
k
kita tawakal same2...
aku cuba dah nie..insyallah..

Ainyen Bohari said...

bagus tiddakan ko khalid.ko msh spt dlu.rindu aku nak jupe ko khalid sbb klu jupe ko mst aga je gosip dbicarakan.hehe..

psl diploma kt..baek korg refer ke cni:--> http://networkedblogs.com/p20515135